torsdag 24. februar 2011

Nettbrett: Noe for oss?






Mange leger har nok fått iPad eller andre nettbrett til jul. Jeg drømmer om å ha noe liknende på jobb.

Innloggingstiden på datamaskinene på et sykehus kan være lang. Når vi skal logge oss helt ut mellom hver gang vi bruker maskinene, kan det bli mange runder med fem minutter ventetid foran en datamaskin hver dag.
 
Her er situasjonen der jeg savner nettbrettet mest: Vi går visitt. Under samtalen med pasienten dukker det opp noe jeg vil slå opp i journalen eller vise pasienten. Det kan være å vise hvordan det ser ut på røntgenbildet etter operasjonen, slå opp hva kreatininnivået egentlig var, eller finne ut hvilken dag forrige CRP ble tatt. Sist jeg tok tiden brukte jeg syv minutter på dette: Opp til maskinen, vente på innlogging hele veien til journalsystemet, notere svaret, gå inn til pasienten igjen.

Til sammenlikning: Å vise pasienten et bilde av barna eller et kart over Tanzania ved sengekanten tar i gjennomsnitt syv sekunder: Skru på telefonen, klikke på ikonet bilder eller kart, bla fram til det jeg vil vise. 

Jeg synes forskjellen i brukervennlighet mellom de private datasystemene og jobbsystemene blir stadig mer frustrerende. Hva synes dere? 

Kjenner dere eksempler på steder i helsevesenet med gode, raske IT-løsninger?

Dette innlegget er opprinnelig publisert i Journalen i februar 2011.

8 kommentarer:

  1. Her er litt om arbeidet med rask innlogging i Danmark

    SvarSlett
  2. I Danmark er de ekstremt opptatt av kort innloggingstid. I det norske helseinformatikk-miljøet har ikke dette vært like viktig, enda.

    Ad nettbrett på visitt - på Rikshospitalet hadde vi til test nettbrett fra Motion, Panasonic m.fl. Disse var på Windows OS, medisinsk godkjente, sprutsikre etc.

    Utfordringen er todelt - dagens EPJer er ikke tilpasset berøringsskjermer i særlig stor grad, lik Windows XP. I tillegg finnes fint lite strukturert utprøving og publisering av slike evalueringer. Altså vet vi ikke hva disse brettene faktisk egner seg til! Vise grafer/kurver, skrive resept ved sengen, slå opp lab.ark?

    I de fleste scenarier vil en god terminal med 24" skjerm og ekte tastatur og mus allikevel være raskere. Men, dette bør testes systematisk!

    SvarSlett
  3. Eirik: Takk for interessant kommentar.
    Jeg kjenner bare norsk helseinformatikk som bruker, så er svært takknemlig for diskusjon med dere som vet hvordan dette henger sammen bak kulissene i dag.

    litt videre:
    1. Hva var erfaringene deres da dere testet nettbrett på Rikshospitalet?

    2. En god terminal vil nok være raskere ja, enig. Hva er de viktige hindrene for å få terminaler på alle sykehus, sykehjem og fastlegekontorer som starter like raskt som iMacen hjemme når en ny bruker logger på?

    SvarSlett
  4. Her dukka det forresten opp et innlegg fra utlandet om iPad ved sengekanten

    SvarSlett
  5. Martin, erfaringene ble aldri rapportert skriftlig eller systematisk, så jeg vet ikke. På meg så det ut som erfaringen var: 8" skjerm uten tastatur er skikkelig smått! og Dagens norske epj er ikke egnet for touch-skjerm.

    Det viktigste med en klassisk terminal er skikkelig tastatur, skikkelig mus og stor skjerm.

    På RH har vi endel tynnklienter med smartkort-innlogging. Innlogging går på 5 sekunder. Ta ut kortet, og du er logget ut. Kort inn i ny tynnklient, passord og du er akkurat der du slapp i epj ved forrige tynnklient.

    Utfordringen er at ikke alle applikasjoner kjører like godt på Citrix, noen ikke i det hele tatt. Oppgradering/utskiftning av alle aktuelle applikasjoner er løsningen, men ikke alle leverandører vil støtte dette, i tillegg til kostnaden ved å legge 200+ applikasjoner over på nytt driftsmiljø.

    Ville det vært smart å regne på kost-nytte her, jmfr antall årverk for leger og sykepleier som går til venting ved innlogging? Definitivt ja.

    SvarSlett
  6. 8'': Vanskelig å se det for seg uten programvare som er spesielt tilpasset ja. Og kanskje best til å se og lese, ikke til å skrive?


    Innlogging på 5 sekunder høres bra ut.


    I tillegg til innloggingstiden kommer jo brukeropplevelsen, de fleste stedene jeg har vært på en sykehusmaskin er følelsen med langsomme pålogginger og systemer som stadig henger seg som.. tja, ofte som å være på bestefars maskin fra 1999, der en tenker at en får gi bort en av sine egne halvgamle til jul for å ikke falle om av frustrasjon når en er på besøk og skal låne internett.

    Skjønner jo at problemet er mer komplisert her, og at det heller ikke er så lett å kjøpe seg ut av det: Veldig mange applikasjoner en er avhengig av, og der det ikke er akseptabelt med noen som helst nedetid eller tap av informasjon under oppgradering?

    Hvis vi nå forsøker å anslå litt kost-nytte:
    1. Hvor mye koster det å holde en lege ansatt i en time?
    2. Hvor mange innlogginger har hver ansatt per dag?

    SvarSlett
  7. Så lenge brukervennlighet mistolkes som en trussel mot personvern, drifts- og datasikkerhet har man en unnskyldning for å slepe videre på tungvindt og brukerfientlig teknologi. Her skiller ikke helsevesenet seg vesentlig fra bankvesenet, forsvaret eller UD.

    En glimrende historie fra hvordan IT-spesialister tenker om kostnaden ved treige datasystemer er en anektode fra Steve Jobs tidlige karriere:
    Ingeniørene ble presset til å få neste datamaskinmodell starte 10 sekunder raskere. Det ble begrunnet med et epidemiologilignende resonnement: Gang opp de 10 sekundene med antall millioner brukere antall dager de skulle slå den på, og denne ytelsesforbedringen ville tilsvare et dusin sparte liv(-slengder).

    "So if you make it boot ten seconds faster, you've saved a dozen lives"
    Kilde: http://www.folklore.org/StoryView.py?project=Macintosh&story=Saving_Lives.txt

    SvarSlett
  8. Tankeeksperiment: Lurer på hva Steve Jobs hadde gjort om han ble sendt på et utvekslingsår til den norske helse-IT-verdenen.

    Forslag?

    SvarSlett