tirsdag 22. februar 2011

Læring vs taushetsplikt


Mye av den beste læringen i våre fag skjer ved å se og diskutere kliniske funn. Å øke volumet av funnene en får sett og fleksibiliteten for når en vil se funnene kunne antakelig økt læringen.

Lett å se for seg et verdensomspennende, halvlukket bloggsystem der en får inn spennende kliniske funn fra kollegaer over hele verden som bilder og videoer, med god fagdiskusjon i fellesskap i kommentarfeltene.

Hva sier jus og etikk her?
(Hva om pasienten signerer skriftlig at han gjerne vil dele utseendet av utslettet sitt, og pasienten dessuten ikke er identifiserbar på bildet : Er det allikevel feil å gjøre dette? Hvordan gjøres dette ved utgivelse av lærebøker?)

3 kommentarer:

  1. PS:
    Det hører kanskje med her å bemerke at dette er et arkivbilde av meg selv, at jeg alltid vil holde svært god margin til taushetsplikten både her, ellers på internett og ellers i livet.
    Ingen som er pasienter hos meg skal ha den minste grunn til å være bekymret fordi jeg også er på internett av og til.
    Se gjerne også innlegg ved oppstart i 2009.

    SvarSlett
  2. Tidsskrift for Den norske legeforening (som er åpent tilgjengelig på nettet) publiserer bilder av kliniske funn, men vi krever anonymisering og informert samtykke fra pasienten.

    Bilder og pasienthistorier diskuteres alltid grundig i redaksjonsmøter før publisering for å være sikre på at det er nødvendig å publisere bildet/opplysningene for å få frem poengene i historien.

    Bilder er god læring, og vi har nylig introdusert spalten Medisinen i bilder.

    SvarSlett
  3. Takk for nyttig kommentar og gode lenker.

    Dette betyr at det alltid skal være informert samtykke fra pasienten når et klinisk funn brukes i "Medisinen i bilder"?

    SvarSlett