fredag 26. juni 2009

Sosial bokmerking blir nyttig for leger!

Som tidligere nevnt synes jeg Delicious, www.delicious.com er et fantastisk verktøy. Jeg tror dette er et verktøy som potensielt kan bli svært nyttig for leger. I denne teksten skal jeg kort forklare hvorfor.
Delicious er som mye annet smart et enkelt system som er vanskelig å forklare : Det er en nettside som samler opp bokmerkene til mange ulike brukere, der brukerne som lagrer bokmerkene kan legge til stikkord, tagger/knagger på det de har bokmerket. Best utbytte av delicious får man hvis man legger en liten knapp i statusbaren på nettleseren, så det er fort gjort å tagge spennende internettsider man leser.



Tidsskrift for Den norske legeforening.jpg


Vitenskapelige artikler, fagartikler og annen spennende lesing for en yrkesgruppe er jo i stadig økende grad tilgjengelig på nett. Dette gjelder blant annet massevis av artikler som er relevante for oss leger. Medisin er vel et klassisk eksempel på et fagfelt der man i størst grad skal holde seg oppdatert på en rask utvikling i et veldig bredt felt.

Hvordan holder vi oss oppdatert nå? Vi går på kurs. Vi leser tidsskrifter (i den grad tiden tillater det) og snakker med kollegaer i samme fagfelt og andre fagfelt. Vi får med oss info fra epikriser og tilsynsnotater fra andre avdelinger.

Internett har gitt oss noen flere muligheter. Vi bruker NEL, følger med på eyr. Jeg tror imidlertid vi med fordel kan gå et skritt videre : Hvis en 20-30 ivrige, interesserte norske leger begynte å bruke delicious aktivt kunne det bli meget nyttig og gi oss mulighet til å sile ut informasjonen vi er mest interessert i basert på hva kollegene våre følger med på og har nytte av.

La oss si at alle disse 20-30 leser en interessant artikkel hver annen dag i forbindelse med en pasient eller i forbindelse med et tips et eller annet sted fra.
Som eksempel kan vi tenke oss en allmennpraktiker som fanger opp en artikkel som gir litt dybde om statinmyopatier. Hvis 20-30 som henne er flinke til å bokmerke alt det interessante de kom over, og gir det noen relevante tagger ville det bli spennende. La oss si at norske leger som går i gang bruker taggen #medartnor. For statinmyopatien kunne allmennpraktikeren vår kanskje i tillegg legge til #allmennpraksis #bivirkninger #statiner #forebygging - eller noe liknende. Slik tagging tar 10-15 sekunder når knappen er klar i menylinja.

Alle kan når de vil gå inn på adressen http://delicious.com/tag/medartnor og se alt som er bokmerket som medartnor.


Recent medisin Bookmarks on Delicious.jpg


For å få litt flere eksempler å vise fram, se på http://delicious.com/tag/medisin. Det nyeste kommer først på denne lista, nede i høyre hjørne er det et tall på hvor mange andre som har bokmerket det, og går man dit kan man se hvilke andre brukere det er, og følge dem.

Noe som gjør dette enda et hakk mer interessant er at man kan sortere på flere tagger. Ta for eksempel utgangspunkt i http://delicious.com/tag/medisin og se så på http://delicious.com/tag/medisin+vaksine. Det er altså mulig å skreddersy sorteringer som passer til din egne interessefelter. Hvis vi ble en middels stor gjeng som drev med dette her kunne vi få et kjapt bibliotek for å finne nye, relevante artikler - til en pasient vi har, til et spørsmål fra en student eller til et lærebokavsnitt som skal skrives.

Det er mulig å legge inn kommentarer til artiklene også, og det er mulig å legge til venner.

Virkelig interessant blir dette fordi det er mulig å abonnere på nøye utvalgte lenkesamlinger ut av selve delicious. Jeg har for eksempel en liste over det siste kontaktene mine har registrert på nettforsida mi på iGoogle (den sida jeg går inn på når jeg starter maskinen) På samme måte kunne jeg legge inn et felt her med medartnor - eller med medartnor+vaksine.


iGoogle-1.jpg



Håper du som leser dette ser potensialet, og håper vi kan bli noen norske leger på Delicious i løpet av 2009 og 2010!

(PS : Er klar for å diskutere dette når som helst, hvor som helst, gjerne i kommentarfeltet :))

1 kommentar:

  1. Etter at jeg kladdet dette innlegget fikk jeg et nyttig tips fra @StineCamilla på Twitter om Connotea - liknende system for forskere. Førsteinntrykket mitt er at det er en dårlig variant av delicious. Mindre brukervennlig, tregere, færre brukere. Ser ikke noen god grunn til å skulle lage sin egen arena for forskere når det fines en så god arena allerede.

    Og Min Side som Hems gode leder kulminerer i? http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1850057

    Passordbeskyttede, lukkede nettforumer har sin verdi, men åpenhet er nyttigst for artikler og vitenskap, mener jeg. Og tror den tendensen blir sterkere jo yngre gjennomsnittslegen blir.

    Ønsker meg svært gjerne kommentarer til noe av dette.

    SvarSlett