mandag 6. september 2010

Funksjonelle somatiske syndromer og Papers


To tips:
1) Om du har en stor bunke med PDF-filer du ikke vet hvordan du skal sortere og eier iPhone eller iPad: Sjekk ut Papers. System så du bygger ditt eget PDF-bibliotek, spesiallaget for vitenskapelige artikler. Jeg har begynt så smått med det etter tips fra Espen Rostrup og begynner å bli begeistra. Blant annet har jeg en mappe der jeg sorterer artikler jeg vil lese nøye når jeg får ledig tid. Denne synkroniserer jeg jevnlig med iPhonen - i dag dukka det opp en overraskende time, telefonen er alltid med, dermed er også artikkelbunken alltid med.

2)Lesetips: Management of Functional Somatic Syndromes, en sammendragartikkel fra noen år tilbake som tar for seg sykdommer som fibromyalgi, irritabelt tarmsyndrom, kronisk trøtthetssyndrom. Lancet, tigjengelig i Norge via helsebiblioteket.
Ingressen drar opp noen fengende fellestrekk mellom sykdommene. Ryddig sak som gir inspirasjon til mange diskusjoner. Et spørsmål som surrer rundt i etterkant: Hvem definerer grensene for diagnoser, egentlig?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar