lørdag 25. september 2010

Calling vs innboks

Jørn Kippersund skriver i kommentarfeltet på Hege Gjessing sin blogg.

Som allmennlege vil jeg rett som det er ringe og konferere med en sykehusspesialist. Eneste måten å få tak i vedkommende på er at at hun/han blir avbrutt med en calling. De må svare på min forespørsel under press, og jeg har en ubehagelig følelse ved å ha skapt et avbrudd.






Får meg til å begynne å tenke på callingsaken igjen: Jeg synes det er veldig underlig at det ikke er etablert noen konfereringsmetode der tradisjonen er svar innen to-tre timer, så spesialisten kan rydde innboksen på det tidspunktet man allikevel sitter med datamaskinen, og allmennlegen kan få avslutta saker før en går hjem fra jobb.

Sånn driver vi jo på mange arbeidsplasser, hvorfor finnes ikke disse innboksene i helsevesenet? De fleste henvendelsene mellom sykehus og og allmennpraksis er jo ikke akutte. Øyeblikkelige avbrudd gjør arbeidsdagen mye mer stressende, og masse arbeidstid går til å sitte i telefonen for den som ringer eller til å lete etter nærmeste telefon på sykehuset for den som skal ta callingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar