tirsdag 17. mars 2009

Sette karakter på fastlegen?

tilfreds.jpg

Teknologiprofessor Krokan fra NTNU er en av de norske universitetsfolka med en veldig god blogg. Sist uke hadde han et innlegg om muligheten for at pasientene kan vurdere legen på samme måte som restaurantgjester vurderer en restaurant. Ideen kommer fra Amerika, så klart.

For noen variabler kunne nok dette vært svært nyttig : Ventetid på telefon, for eksempel. Var den offentlig på web ville det sikkert ført til at den gikk ned på landets legekontorer.

For de viktigste variablene tror jeg vel allikevel at pasientenes gjennomsnittsvurdering ikke er så relevant.. hva som er god kvalitet på et fastlegekontor er komplekse greier. Dessuten er det vel rimelig å tenke seg at hvis en sånn løsning ble populær ville det være de unge, friske og e-kompetente pasientene som svarte, noe som kunne gi oss enda et incentiv til å nedprioritere de gamle og syke som trenger hjelpen mest.

Og blir ting egentlig bedre av å evaluere? Kanskje evalueres det for mye?
Krokans innlegg kan du gå til via lenken under

http://arnek.wordpress.com/2009/03/05/helse-20-gi-terningkast-til-legen-din/

1 kommentar:

  1. 23. mars : Maaseide skrev om det samme på eyr, blir spennende å se reaksjonene der de neste dagene http://www.uib.no/isf/eyr/2009q1/014477.html

    SvarSlett