torsdag 19. mars 2009

Vil eyr ende i en teknisk bakevje?

Eyr arkivet for Første kvartal 2009 sortert på forfatter.jpg

Jeg er en av mange som har lurket på eyr, allmennlegenes diskusjonsforum. Jeg har skumlest daglig, lest nøye relativt hyppig, men ikke deltatt i debattene. Samtidig har jeg fulgt endel andre fagmiljøer via web 2.0-verktøy. Synes eyr på sitt beste er et strålende eksempel på storskala e-læring, men er redd for at forumet kan havne i en teknisk bakevje gjennom årene som kommer. Problemet er sett fra mitt synspunkt todelt.

For mye støy i forhold til innhold
For det første er det for lite nyttig informasjon og nyttige diskusjoner for meg som ung lege i forhold til mengden støy. Hva man synes er støy vil selvsagt variere fra person til person, etter mitt skjønn er krangling om hva som hører hjemme på eyr og en del ugjennomtenkte personkarakteristikker typiske støyeksempler. Spennende kliniske, politiske og faglige diskusjoner og nyttige praktiske spørsmål dukker opp innimellom, men å finne dem tar for mye tid.

En ufleksibel teknisk løsning
Det viktigste problemet med eyr i 2009 er at den tekniske løsninga ikke er fleksibel nok. Det er mulig å motta alle e-poster eller å motta en daglig oppsummering av alle meldinger - eller å lese i arkivet, der hvert innlegg ligger som en html-side.

Når man blir vant til web 2.0-løsninger ellers er dette rett og slett ikke bra nok. Den daglige e-posten er kaotisk fordi de gamle innleggene man svarer på også blir med i teksten. Arkivet er ikke søkbart nok. Å motta alle e-poster og sortere det i en egen mappe er en løsning, i e-postprogrammet kan man også legge på filtre så man ikke får opp brukerne som ofte kommer med støy, men dette er krevende å sette opp.

Det er ganske sikkert få av legene som bruker eyr i dag som også bruker rss-feeder og tagger, men fortsetter utviklinga som de som har greie på det tror kommer det til å komme som et skudd i løpet av de neste 5-10 åra.

Eyr kan gjøres bedre teknisk ved å
1 ) Legge inn en god søkefunksjon i arkivet og legge inn mulighet for tagging der.
2 ) Det bør dessuten lages ulike rss-feeder fra forumet. Det vil være enkelt å sette opp en med alle innleggene. Det bør dessuten lages mulighet for å abonnere på enkeltdebattanter så jeg for eksempel kan lese Jørund Straand og et par-tre andre av de jeg synes er mest interessante på nettforsida mi. Det ville også være praktisk med noen underkategori-feeder, for eksempel en om faglige spørsmål, en om artikkeltips, en om praktiske spørsmål-

En slik overgang vil sikkert ikke være lett å få til, et vesentlig problem vil fort være at mange blant debattantene vil føle at dette er unødvendig. Eyrs store fordel er at navnet er kjent, at det er masse dyktige folk blant debattantene og lurkerne og at det tross alt er mye bra innhold.

Det store problemet er at Eyr bruker 90-tallsteknologi så man ikke kan sile hvilket innhold man vil motta. For at ikke forumet skal dø i en teknisk bakevje lenge før min generasjon blir erfarne allmennleger tror jeg det bør oppdateres til 2000-tallsteknologi.

* edit : rett etter at dette ble posta ser jeg at diskusjonen om eyrs fremtid har gått parallelt på selve eyr. Fredrik Jervells ide om et forum kan dekke alle disse behovene jeg nevner over også. *

3 kommentarer:

  1. Slengte ut det samme synspunktet i et kort, slurvete formulert og litt for web 2.0-entusiastisk innlegg på eyr rett før Anne kom hjem i går.
    http://www.uib.no/isf/eyr/2009q1/014388.html

    Som forventa ser ikke brukerne behovet for en ny løsning. De som leser det på samme måte som meg ser ut til å være fornøyde med å se på arkivet på web. Enig i at det fungerer greit - tror det blir den løsninga på meg framover også.
    http://www.uib.no/isf/eyr/2009q1/014390.html

    Er veldig enig med Fredrik Jervell
    http://www.uib.no/isf/eyr/2009q1/014391.html

    Når man har vendt seg til å kunne sortere ut det relevante i rss-feeder blir man bortskjemt. Hvis noen eyr-lesere eller andre ser dette innlegget ønsker jeg meg svært gjerne kommentarer!

    SvarSlett
  2. Klarer ikke å la være å fortsette å følge debatten selv om jeg burde jobba nå.

    Veldig enig med Maaseides ideer om at brukerne kan være med å moderere. Varsling finnes på veldig mange forumer og fungerer ofte flott. Ideen om et seminar der man bestemmer seg for en fremtidsløsning er også god.

    Stormo i innlegget klokka 10:40 20. mars treffer spikeren på hodet : Det trengs en løsning der gamle brukere kan fortsette å bruke e-post som de alltid har gjort, men der vi nye brukere kan ha ting web-basert, sortere og velge etter eget ønske.

    SvarSlett
  3. Noen måneder etter har jeg betydelig mer tro på Eyr enn jeg hadde i mars.

    Selv har jeg begynt å lese Eyr via en helt egen e-postadresse etter tips fra en av medlemmene der, noe som har gitt meg en langt bedre eyropplevelse : Nå er det søkbart! Men å ikke kunne bokmerke de mange gode innleggene der er trasig. Veldig glad for at favoritter som Ottar Grimstad og Pernille Nylehn også legger ut en del av sine meninger på blogger nå.

    SvarSlett