onsdag 17. januar 2018

Farvel til Elverum



Jeg har de siste syv årene hatt en veldig morsom bijobb på Elverum som underviser i sykdomslære, patologi og fysiologi for sykepleierstudenter i grunnutdannelsen. Undervisningen har delvis foregått som nettforelesninger, delvis som studentaktiv auditorieundervisning. Pensum har hele tiden vært Gyldendal sin 37 grader-serie. Vi har sett behovet for å lage en forenklet introduksjon til teksten i disse bøkene, min rolle har vært å bidra til oversikt, sammenheng og motivasjon.

Dette har vært en stimulerende og morsom jobb, har fått mange fine turer til Elverum både fra Tynset og Gjøvik. Avslutter engasjementet nå i 2018 av geografiske årsaker, vi blir boende i København og reisen til Elverum fra Danmark er for lang. Det var imidlertid en fin dag i dag; var ferdig med patologitimene klokka tolv og rakk også en skitur i nyoppkjørte spor.

Skal forsøke å få reflektert litt over erfaringer med denne jobben og med nasjonal eksamen for sykepleierstudenter her etter hvert.

1 kommentar:

  1. Reisen til Elverum fra Danmark gir også dårlig CO2-samvittighet.

    Samlet har jeg hatt omtrent ti år som underviser på sykepleierutdannelsene i deltidsstillinger. Har vært innom alle de naturvitenskaplige fagene, men nok etter hvert hatt mest sykdomslære. En hovedutfordring er at vi etter hvert vet veldig mye om sykdommer, men at tiden og studiepoengene som er satt av til dette i sykepleierutdanningene er ganske knapp. Jeg tror det ville være bra for pasientene om dette ble utvidet.

    Nasjonal eksamen tror jeg imidlertid er et steg i riktig retning. Har hatt tre sesonger som sensor, gir meg nå i 2018 da det er andre mer utviklende jobber jeg vil prioritere å bruke tid på, men inntrykket er at eksamen fungerer godt. Håper vi ser en nasjonal eksamen i sykdomslære og farmakologi også etter hvert.

    SvarSlett