fredag 17. desember 2010

Kjernejournalen på Facebook







Hva tenker vi om et scenario der Facebook eller Google tar over markedet for kjernejournaler i Skandinavia?

Jørn Kippersund skriver godt om Kjernejournal hos Tidsskriftet, det er godt begrunnet motstand i kommentarfeltet, med personvern som et svært tungt motargument.

Spørsmålet jeg er mest interessert i rundt dette er litt på siden av kjernejournalspørsmålet. Journalsystemene vi bruker i dag kan teknisk kanskje karikeres som 90-tallsteknologi.

Hvis jeg lar være å tenke på personvernet en ti minutters tid begynner jeg fort å drømme om et system laget av et firma som kan brukervennlighet; der vi får gode kurver, bilder og videoer, har fine delingsmuligheter med kolleger og der den samme journalen er tilgjengelig uansett om jeg måler blodtrykket mitt i København, på Tynset, i Havøysund eller i Wien. Der video av min normale trommehinne og røntgenbildet av ankelen kan ligge til sammenlikning ved en mulig ørebetennelse eller en mistenkt fissur. Der alle blodprøvesvar fra de siste 20 årene plottes inn i kurver.

Vi skal selvsagt være strenge med personvernhensyn for andres journaler. Men hva med vår egen? Det er stor sannsynlighet for at min somatiske journal de neste førti åra er noe jeg ikke vil være spesielt redd for datainnbrudd i, men samtidig noe som med dagens system vil ligge spredt på veldig mange ulike legekontorer og sykehus journaler der de lange trendene blir vanskelige å se. Jeg kan lage en ringperm med alle opplysningene, men jeg kan ikke ha med meg den når jeg står slalåm i 2023.

Ser det som ganske sannsynlig at mange som meg de neste årene vil ønske å samle sin egen journal på internett, så man fort kan vise de relevante opplysningene og prøvesvarene til en ny lege man konsulterer. Dersom ikke det offentlige lager et tidsriktig system vil andres systemer bli veldig fristende.

Er det et problem hvis mange nordmenn lager sin egen kjernejournal hos Google eller Facebook de neste årene?

(ønsker veldig gjerne å sortere tanker om dette videre i kommentarfeltet, send gjerne ugjennomtenkte og korte kommentarer også)

3 kommentarer:

  1. De som har vært i nærheten av meg de siste dagene har ikke sluppet unna en liten monolog om dette.
    De første muntlige kommentarene er egentlig overraskende positive. Tenker det er en bred diskusjon dette her; hele sjangeren journal vil vel endres med en slik overgang. Hva skjer med journalen som dokumenttype hvis pasienten er med på å redigere?

    Vil det være et bra skritt på veien fra legestyrt til pasientsentrert helsevesen, eller er det en omlegging som ødelegger journalens funksjon som arbeidsdokument?

    SvarSlett
  2. Spennende dette her. Trur du har heilt rett i at mange vil være (kanskje for) ukritiske til å legge ut sine egne journalopplysninger i egen Google Health-profil, særlig unge folk på vår alder og yngre. Og som lege vil det jo være svært nyttig om pasienten har registrert alle sine blodtrykkmålinger de siste årene, scannet EKG og spirometri tatt i Spania, og registrert sine faste medisiner (inkludert tidligere medikamenthistorikk). I første omgang vil det vel være et interessant supplement til den ordinære journalen - men veien videre er jo ikke så veldig lang...

    Hvis vi ønsker å unngå bruken av Google Health eller lignende løsninger (som jo har en del personvernutfordringer) tror jeg vi er helt nødt til å få utviklet webbaserte, sikre alternativ der pasienten kan logge seg inn i sin egen journal, og der alle leger, samt pasienten selv, har mulighet til å redigere og endre opplysninger.

    Jeg tenker at utfordringene er mindre enn de enorme mulighetene for kvalitetsforbedring.

    SvarSlett
  3. For pasienter som nylig har flyttet, eller som kommer til planlagt behandling utenfor sitt hjemfylke vil dette være mer enn et supplement.
    Tenk alle mellom 20-35 som tar høyere utdanning og av den grunn flytter 3-4 ganger, for eksempel.

    Skulle gjerne visst litt om juridisk status rundt en pasientredigert kjernejournal.

    "webbaserte, sikre alternativ der pasienten kan logge seg inn i sin egen journal, og der alle leger, samt pasienten selv, har mulighet til å redigere og endre opplysninger"
    Jepp. Tror du kjernejournaldiskusjonen vi har for tiden vil munne ut i noe sånt?

    SvarSlett